Co jsou to soubory cookies?

Zřejmě jste si již při brouzdání mezi webovými stránkami všimli vyskakovací lišty či okénka s informací o souborech cookies.

Někteří z uživatelů webových stránek tuto záhadnou lištu důkladně zkoumají, jiní automaticky klikají na text znějící zhruba takto „Přijmout všechny cookies“.

V úctivějších případech provozovatelé danných webových stránek přidali k této záležitosti křížek sloužící k zavření celého okna a nebo měli po ruce kreativní designery jenž navrhli tento informativní prvek na vhodném místě.
Tedy někde v rohu stránky a nebo jako pruh lemující spodní část stránky. Jednoduše proto, aby uživatelé internetu nebyli přímími otroky této funkce.
V nabídce by správně mimo jiné měla být i možnost „Odmítnout soubory cookies“.

Co se, ale stane když zvolíte to a nebo ono tlačítko? A jaká volba je vlastně „ta správna“?
Pojďme si popsat co jsou ty záhadné „cookies“ vlastně zač a jaký je jejich účel v internetovém světě.

Historie cookies

Samotné slovo „cookies“ v překladu znamená sušenky. Ale proč zrovna sušenky?
Zjednodušeně napsáno – proto, že soubory cookies nám jsou nabídnuty podobně jako sušenky na návštěvě
u známých.

Ještě přesnější by bylo přirovnání k anglosazskému zvyku – nabídnout návštěvě sušenky, aby se rychleji vytvořila příjemná atmosféra.
A přesně takto fungují i ty naše datové cookies.

Jméno a význam vymyslel v roce 1994 programátor Lou Montulli. Tento pán mimochodem dal vzniknout i tolik oblíbenému GIFu – animovanému obrázku.

Dejte si sušenku

Hlavním důvodem proč cookies existují je vytvoření uživatelsky přijemného prostředí. Soubory cookies rozlišují jednotlivé návštěvníky a ukládají si o nich údaje.
Například když si na svém oblíbeném e-shopu vyberete svůj vysněný kousek do šatníku a míříte k virtuální pokladně nemusíte podruhé vyplňovat své kontaktní či platební údaje.
Mimo tuto schopnost, pro váhavé jedince mají cookies další výhodu – pokud e-shop opustíte ve fázi
, kdy máte již nějaké položky v košíku a po nějaké době se na e-shop opět vrátíte prohlížeč si bude vše pamatovat.
Nemusíte tedy nákup znovu naklikávat do košíku.


Dále nám tato funkčnost přizpůsobuje reklamy. Hezkým příkladem je remarketing od Google.
Právě reklamy od Google přímo vyžadují, aby byl návštěvník na užívání souborů cookies upozorněn.

V neposlední řadě si cookies ukládají statistiky o vaší návštěvě, třeba od kud jste se na daný web dostali – jak jste se o něm dozvěděli.

Zdá se, že cookies jsou velmi dobré a uživatelsky přívětivé, šetří nám čas a tak trochu si pamatují údaje za nás. Ale pozor na drobečky, které po sobě zanecháte!

Co si nadrobíš to si sníš…
A nebo ne?

Jako vše má i toto téma dvě stránky.
Ovšem, že nám cookies usnadní mnohé v pohybu
na webu, ale druhou stránkou problemtiky cookies
je fakt, že obecně zmenšují anonymitu uživatelů.
Ale není to tak jednoduché „neposedných sušenek“ je totiž více druhů.

Cookies první strany

Sušenky první strany jsou uloženy pomocí scriptu přímo na doméně, na které právě brouzdáte.
Jsou tedy považovány za méně nebezpečné (nenarušují tolik soukromí).

Cookies třetí strany strany

Tento typ cookies se ukládá pomocí unikátního scriptu z jiné domény.
Tyto cookies se tedy mohou načítat na různých místech internetu a sledovat tak uživatele napříč doménami.
Umožňují tak cílené reklamy.

A nebo se mění v poslíčky informující majitele navštíveného webu o tom, že uživatel X ze země I
a firmy E byl na jeho webové stránce.
Majitelům webům to tak pomáhá kupříkladu mapovat zájem o jejich prdukty, služby nebo vytvářet cílenou reklamu.

Závěrem

Jde jistě o přínosnou funkci, jenž pokud využíváme s mírou a pokorou není se čeho bát.
Důležité je ze strany majitele webu realizovat veškeré kroky kolem souborů cookies v rámci zákona EU.

Přečíst si můžete dokument pojednávací o této záležitosti zde.

A Vy milí uživatelé čtěte a informujte se též a poté budou i cookies dobrým nástrojem.